Bekijk hier het liedje: De Muziekstal

Muzikale spelletjes

Bij dit liedje kunnen we muziek gaan maken en mocht je geen muziekinstrument in huis hebben dan is het misschien een idee om een schudflesje te maken. Klik hier voor de knutsel: Schudflesjes maken

Baby 0-1 jaar
Met dit liedje ervaart je baby de tegenstelling hard-zacht.

Nodig: een rammelaar of een schudflesje

Geef je baby de rammelaar of het schudflesje en zing het liedje in een gewoon volume, daarna zacht en daarna wat luider. Ondertussen schud je lekker mee met de opname en kijk goed naar de reactie van je baby. Baby’s schudden niet meteen het hele lied mee maar zo nu en dan zullen ze het zeker doen, wel of niet in de maat. Geef ze lekker veel tijd om te experimenteren en zing vooral door. Je baby kan hierbij op een speelkleed liggen of op schoot zitten of in een wipstoeltje. Zorg dat je oogcontact houdt.

Dreumes 1-2 jaar
Met deze activiteit zijn we met de kleine motoriek bezig door met handen te trommelen en ook met de tegenstelling hard-zacht.

Nodig: een lege doos of trommel

Geef je dreumes al zingend een doos/trommel om muziek mee te maken. Zing het lied in een tempo waarin je lekker kunt trommelen met je handen. Eerst in een gewoon volume daarna zacht en tot slot met meer kabaal. Ook zonder zingen kun je daarna nog doorgaan met zacht en hard trommelen om vervolgens het liedje te herhalen.

Peuter 2-4 jaar
Met deze activiteit ontdekken de peuters het verschil in klank en volume van verschillende materialen.

Nodig: potten pannen deksel beslagkommen garde pollepels

Zet alle spullen in een kring om je peuter neer op de grond en geef het een pollepel en zorg dat je er zelf ook een hebt. Zing het lied en tik in de maat mee op de verschillende dingen. Na de eerste keer in gewoon volume zingen en spelen we het zachtjes en sluiten het vervolgens af met veel kabaal. Denk om de oren van je peuter, want die zijn nog heel gevoelig en als ze hun handen voor de oren doen, zorg dan dat je wat minder kabaal maakt. Ditzelfde kun je ook met een garde doen. Merk je het verschil in hard-zacht? Tenslotte zing je het lied eerst met de pollepel op normaal volume, daarna met de garde heel zachtjes en de laatste keer met garde en pollepel tegelijk.

Vanaf 4 jaar
Met deze activiteit leren de kinderen het verschil tussen hard en zacht.

Nodig: voor iedereen een instrument

  1. Zing het lied en iedereen speelt mee op gewoon volume, dan zacht en vervolgens met veel kabaal.
  2. “Wie had dat ooit gedacht, we kunnen ook heel zacht”: wijs een paar kinderen aan die daarna tijdens het liedje zacht meespelen.
  3. “En nu weer allemaal, maar dan met veel kabaal”: iedereen speelt mee.

Dirigentspel:
Verdeel de klas in groepjes van instrumenten die een beetje op elkaar lijken of hetzelfde zijn. De dirigent wijst een groepje aan en geeft aan hoe hard ze mogen spelen: als je je handen op elkaar hebt is het stil, doe je een hand omhoog dan mag je geluid maken en hoe ver ze uit elkaar zijn geeft het volume aan. Zing daarna het lied met alle kinderen en wijs ondertussen een nieuwe dirigent aan.