Bekijk het lied: Bellen tellen

Muzikale spelletjes

  • Baby 0-1 jaar

Met dit spel daag je de baby uit om te rollen en dus ben je met de grote motoriek bezig en met gericht luisteren.

Leg de baby op de rug op een zacht kleed en maak contact. Pak een rammelaar met belletjes en schud ermee, terwijl je het liedje zingt. Tijdens het tellen beweeg je de belletjes voor de baby van links naar rechts. Kijk of de baby het geluid volgt. Na het tellen leg je de belletjes naast de baby neer. Vraag daarna: “Waar zijn nu de belletjes gebleven?” Geef de baby de tijd om te reageren. Kan het zelf de belletjes pakken of kijkt het alleen de goede richting op? Laat de baby de belletjes pakken of geef het aan. Nu kunnen jullie samen met de belletjes gaan schudden. Beweeg nu bij het tellen de belletjes van rechts naar links en leg ze nu aan de andere kant van de baby neer.

Tip: Er zijn armbandjes met belletjes te koop en die zijn heel geschikt. Controleer voor de veiligheid altijd vooraf of de belletjes nog goed vastzitten. Klik hier en bekijk de website van llkindermuziekwinkel.

  • Dreumes 1-2 jaar

Met dit spel daag je de dreumes uit in de fijne motoriek en de zintuiglijke ontwikkeling: zien en voelen.

1. Blaas zeepbellen in de lucht en tijdens het tellen prik je ze stuk en daarna vraag je: “Waar zijn nu de belletjes gebleven?” Wacht even of de dreumes je antwoord wil geven en blaas opnieuw belletjes in de lucht. Het is ook leuk de dreumes zelf mag blazen en het bellenblaasstokje kan vasthouden, maar hou zelf het zeepsopbakje vast.

2. Is het geen mooi weer om bellen te blazen, maak dan samen wat visjes. Bekijk hier voor de Visknutsel. Leg de visjes op een doorzichtig doek. Wapper boven de dreumes met het doek en zorg dat de visjes na de zeven tel van het doek gewapperd zijn. Stel vervolgens de vraag: “Waar zijn nu de visjes gebleven?” Daarna raap je samen de visjes weer op en leg je ze op het kleed en kan het spel opnieuw beginnen.

  • Peuter 2-4 jaar

Met dit spel merkt de peuter dat iets wat even niet te zien is er nog wel is en zijn we met de emotionele ontwikkeling bezig. 

1. Pak belletjes en schud in de maat van het liedje mee. Tijdens het tellen verstop je de belletjes achter je rug of onder je benen en dan vraag je: “Waar zijn nu de belletjes gebleven?” Wacht op het antwoord of laat de peuter even zoeken. Heeft de peuter de belletjes gevonden dan herhalen we het spelletje nog een keer, maar nu mag de peuter de belletjes schudden en verstoppen.

Met dit spel moet je samenwerken en ben je met sociale ontwikkeling bezig en de afwisseling langzaam-snel.

2. Is het geen mooi weer om bellen te blazen, knip dan van gekleurd papier wat visjes uit. Zie Visknutsel.  Leg de visjes op een (blauw) laken. Wapper samen met de peuters met het doek. Eerst rustig en bij het tellen lekker wild en zorg dat de visjes na de zeven tel van het doek gewapperd zijn. Stel vervolgens de vraag: “Waar zijn nu de visjes gebleven?” Daarna raap je samen de visjes weer op en leg je de visjes op het kleed en kan het spel opnieuw beginnen.

  • Vanaf 4 jaar

Met dit spel speel je samen verstoppertje en ben je met de emotionele ontwikkeling bezig. Maar je bent ook gericht aan het luisteren.

1. Leg uit aan de kleuter dat jij je gaat verstoppen, terwijl je het liedje zingt. Na het tellen schud je met de belletjes en vraag je: “Waar is …(eigen naam)… gebleven?” De kleuter zal op het geluid afgaan en je vinden. Vraag vervolgens aan een kleuter of het zich ergens wil verstoppen met de belletjes, terwijl jij het liedje zingt. Na het tellen vraag je: “Waar is …(naam kleuter)…. gebleven?” Daarna ga je op zoek.

Als je een groep kleuters hebt, kun je 1 kind vragen om zich te verstoppen en mogen de andere kinderen niet kijken. Na het tellen vraag je: “Waar is …(naam)…. gebleven?” en mag iedereen aanwijzen met de ogen dicht waar het geluid vandaan komt. Daarna mag iedereen kijken of ze het goed gehoord hadden.

2. Maak bellen muziek met een klokkenspel. Je hebt een klokkenspel nodig waar je staafjes uit kunt halen. Haal de D F en B er uit. Verder heb je een paar belletjes nodig, maar dit spel kan ook evt. zonder belletjes.

Zing het lied en na de vraag: “Waar zijn nu de belletjes gebleven?” speel je op de staven C E G B en maak je mooie onderwater muziek, totdat je met de belletjes schudt. Daarna kun je alles weer herhalen. Heb je geen belletjes dan kun je ook afspreken dat het spelen stopt, als je het liedje weer gaat zingen.