Bekijk het lied: Dierendag vieren

Muzikale spelletjes

  • Baby 0-1 jaar

Met dit liedje ben je vooral bezig met de band tussen verzorger-kind en met het ervaren van de maat in de muziek.

Ga op de grond zitten met je baby op schoot. Zing het lied en beweeg je benen op en neer in de maat. Bij “hopfaldera” trek je je knieën omhoog en zit je baby hoog op de berg. Bij “falderiere”doe je je benen weer omlaag.

Je kunt ook je baby in je armen nemen en samen ronddansen. Bij “hopfaldera” til je het hoog boven je hoofd en bij “falderiere” geef je het een dikke knuffel.

  • Dreumes 1-2 jaar

Met dit liedje ben je vooral bezig met de grote motoriek en de emotionele ontwikkeling.

Nodig: voor iedereen 2 ringen met lintjes eraan. Klik hier voor: Lintenknutsel

Geef een dreumes in elke hand een ring met lintjes eraan en dans ermee in de lucht, of laag bij de grond en draai rondjes. Bij “hopfaldera” til je de dreumes op onder de oksels en bij “falderiere” zwier je het in het rond alsof het in een zweefmolen zit. Pak de dreumes liever niet aan de handen maar onder de oksels vast, zodat er niet teveel kracht op de gewrichten komt van de armen. Dat kan wel als ze wat ouder zijn.

Related image

  • Peuter 2-4 jaar

Met dit liedje ben je vooral bezig met de grote motoriek en met de zintuiglijke ontwikkeling. 

Nodig: 1 waslijn, voldoende knijpers en voor iedereen 2 doorzichtige sjaaltjes. Klik hier voor Sjaaltjesknutsel

Zing het lied en dans samen vrolijk in het rond met je sjaaltje. Bij “hopfadera” gooi je je sjaaltje in de lucht en probeer je het daarna te vangen met je handen, met je voeten, met je armen en tot slot op je hoofd. Zie je de wereld nu in een andere kleur? Maak daarna de waslijn aan een kant ergens aan vast, niet te hoog, en hang samen alle sjaaltjes over de waslijn zonder knijpers. De peuters gaan er onder liggen en terwijl je het lied zingt beweeg je de waslijn rustig heen en weer. Bij “hopfaldera” wapper je ze er allemaal af en vallen de sjaaltjes op de kinderen. Tot slot hang je de sjaaltjes op met knijpers en wordt het een vrolijke slinger die je als versiering aan de muur kunt hangen, klaar om later nog eens te gebruiken als je de activiteit wilt herhalen. Zing bij het ophangen het bekende liedje “Ik zag 2 slangen de was ophangen.”

  • Vanaf 4 jaar

Met dit liedje ben je vooral bezig met de sociale ontwikkeling, met de grote motoriek en met tellen.

Nodig: maskers of schmink, staartjes met strikjes van cadeaulint, cijfertegels.

Geef alle kleuters een dierenmasker of maak er een samen. Klik hier voor: Dierenmaskerknutsel.
Schminken is ook een idee. Alle kinderen krijgen een staartje door een touwtje om hun middel of aan hun broekriem te knopen. Aan dit touwtje maak je strikjes vast. Strikjes kun je maken van cadeaulint.  Die strikjes hebben verschillende kleuren en niet iedereen heeft evenveel strikjes.

We zingen het lied en dansen door de ruimte en bewegen daarbij flink met de heupen zodat het staartje gaat bewegen. Na “falderiere” staat iedereen stil en volgt er een opdracht. Hieronder staan er een aantal, maar jullie kunnen er samen vast nog meer verzinnen:

-tel hoeveel strikjes je hebt en ga bij de cijfertegel staan met hetzelfde cijfer.
-iedereen met 1 strikje staat op 1 been.
-iedereen met een blauw strikje staat op handen en voeten.
-iedereen met 2 strikjes klapt in de handen met iemand met 3 strikjes.
-alle koeien geven elkaar een high five.
-iedereen met strikjes in zijn staart zit op de grond. (Handig als afsluiting.)

Image result for cijferpuzzel van foamcijfertegel